سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخ معاصر ایران
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
پیوندهای روزانه

نواحی تقسیم شده ایران بین روسیه (سبز) و بریتانیای کبیر (قرمز)، مناطق بی طرف (زرد)
درسال 1325 (قمری) (برابر 1907 (میلادی)) قرارداد 1907 میان کشورهای روسیه و بریتانیا در منطقه? سن پترزبورگ امضا شد. براساس این قرارداد ایران میان روس‌ها و بریتانیایی‌ها تقسیم شد. شمال ایران به اشغال روس‌ها درآمد و پس از جنگ جهانی اول نیز بریتانیایی‌ها با اشغال بوشهر به سوی شیراز پیشروی کرده و مناطق جنوبی ایران را به تصرف خود درآوردند.

ادامه مطلب...

برچسب‌ها:

[ سه شنبه 90/8/24 ] [ 11:17 صبح ] [ سید حسین حیدری یزدی ]

پیمانی که دولت بریتانیا با دولت وقت ایران بست؛ ولی در اثر مخالفت های داخلی و خارجی و مغایرت آن با قانون اساسی مشروطه، هرگز به اجرا در نیامد.
سابقه
جنگ جهانی اول با پیروزی متفقان پایان یافته بود و وقوع انقلاب روسیه، همسایه شمالی ایران را موقتاً از بازیگری در عرصه جهانی ناتوان کرده بود. در این هنگامه، دولت بریتانیا که تقریباً خود را یکه تاز میدان می‌دید، به صرافت افتاد برای جلوگیری از نفوذ امواج انقلاب سرخ به سوی هندوستان، ایران را به عنوان کشوری حائل در آورد.

ادامه مطلب...

برچسب‌ها:

[ سه شنبه 90/8/24 ] [ 11:14 صبح ] [ سید حسین حیدری یزدی ]

معاهده پاریس در مارس 1857 میلادی پس از دومین نبرد انگلیس با ایران برسر مساله هرات جهت صلح بین دو کشور در پاریس منعقد گردید.
انگلیس با تصرف بخش‌هایی از جنوب ایران (بنادر خرمشهر و بوشهر و جزایر جنوب) ناصرالدین شاه قاجار را مجبور به قبول پیمان پاریس (1856) کرد. بر طبق این پیمان ایران از ادعای خود بر هرات چشم پوشی کرد و هرات در 1863 به افغانستان ملحق گشت و ایران موجودیت کشوری به نام افغانستان را به رسمیت شناخت. در سال 1887 بلوچستان توسط انگلیسها به هند (تحت حکومت بریتانیا) ملحق شد.

ادامه مطلب...

برچسب‌ها:

[ سه شنبه 90/8/24 ] [ 10:57 صبح ] [ سید حسین حیدری یزدی ]

پیمان آخال (آخال-تکه) معاهده‌ای میان امپراتوری روسیه و ایران است که در 21 سپتامبر 1881 میلادی/30 شهریور 1260 خورشیدی برای تعیین مرزهای دو کشور در مناطق ترکمن‌نشین شرق دریای خزر بسته شد.
انعقاد این پیمان در شرایطی صورت گرفت که نیروهای روس که تا سال 1863 اطراف آرال، سمرقند و تاشکند را تصرف کرده بودند، در سال 1868 خان‌نشین بخارا را شکست قطعی داده و حاکمیت خود را بر بخارا و سمرقند نیز تثبیت کردند و در سال‌های 1873 تا 1881 به فرماندهی میخائیل اسکوبلف، ایوان لازارف و کنستانتین کافمن علاوه بر اشغال خوارزم که در کنترل خان‌نشین خیوه قرار داشت، ایلات ترکمن را نیز شکست داده بودند و سرزمین ترکمن‌های تَکه را با نام «سرزمین ماورای خزر» به خاک خود منضم کردند. روس‌ها پس از شکست 1860 ایران و نیز با گسترش حضور بریتانیا در مصر، به چنین کام‌یابی دست یافتند.

ادامه مطلب...

برچسب‌ها:

[ سه شنبه 90/8/24 ] [ 10:56 صبح ] [ سید حسین حیدری یزدی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : سید حسین حیدری یزدی[22]
نویسندگان وبلاگ :
مصطفی هوشمند (@)[9]


امکانات وب


برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


دریافت كد گالری عكس در وب